[Калуський інформаційний портал ]
Головна » 2009 » Грудень » 25 » Рейтинг замовляли?
11:03
Рейтинг замовляли?
Чим ближче до виборів, тим рясніше квітне соціологічна «липа». Якщо переглянути усі кандидатські рейтинги, якими так ситно годують українського виборця, то у черзі фаворитів президентських перегонів можна заблукати. У другий тур виборів, крім Віктора Януковича і Юлії Тимошенко, вже «сватали» й Арсенія Яценюка, і Віктора Ющенка, і Володимира Литвина, і Сергія Тігіпка… Розмір народної любові до кандидатів коливається залежно від того, хто і з чиєї подачі її міряє. У декого з бігунів на президентську дистанцію різниця у рейтингах зашкалює до 300-400 (!) відсотків. Достатньо одного помаху чарівної соціологічної палички – і два з хвостиком відсотки перетворюються на вісім з копійками...

Кому і навіщо потрібна соціологічна «липа»? Виборцям – точно ні: як твердять експерти, лише два, максимум – три відсотки громадян формують свою думку під впливом рейтингів. Соціологічним компаніям? Хіба що фірмам-одноденкам чи соціологам-«колобкам», яким все одно, кому рейтинги «малювати»: хто платить, той їх і «танцює». Серйозні фірми у «підтанцьовку» не бавляться – дорожать репутацією.

Часто «штабісти» просто «розводять» кандидатів: дебет мінус кредит, а сальдо - у кишеню. «Багато грошей крутиться під час виборів, і соціологія - хороший спосіб списати фінанси, а потім відзвітувати перед замовником: мовляв, витрачено таку-то суму, ваш рейтинг виріс на стільки-то», - пояснює директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ілько Кучерів.
 
Зручний, а головне – прибутковий спосіб для штабів продемонструвати бурхливу діяльність і потішити самооцінку шефа? «Рейтинг - предмет гордості для політика. Це мені нагадує стадо мавп, коли самці виходять і демонструють, у кого «чоловіче достоїнство» більше. Так і наші політики носяться зі своїми рейтингами», - каже старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України, науковий керівник Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна. За її словами, торішня мерська кампанія у Києві, яка «прославилася» нечуваним використанням фальшивої соціології, лише підтвердила: «липові» рейтинги – модний, але недієвий спосіб маніпуляції виборцями.

- Як сказав мені політтехнолог, якому я закинула використання фальшивих рейтингів на користь одного з кандидатів: «Так усі ж це роблять!». Насправді – не всі, – заявила Ірина Бекешкіна.

- У цій виборчій кампанії не робили Арсеній Яценюк, Анатолій Гриценко. Кандидатам третього ешелону це взагалі не потрібно. Це ж треба платити, щоб хтось виходив й озвучував «намальовані» рейтинги. Проплачувати публікації у ЗМІ.

- Скільки коштує замовна соціологія?

- Поняття не маю. Мені ніхто не пропонував… Коли говорять про замовну соціологію, я кажу: усі соціологічні дослідження замовні, у тому сенсі, що хтось їх замовляє, і хтось за них платить. Інша річ – замовний результат.

- У вас як у борця з «локшинізацією» суспільства (так представили Ірину Бекешкіну у цьогорічному рейтингу 100 найвпливовіших жінок України, за версією журналу «Фокус») є рецепт, як залишити без роботи «липових» соціологів?

- Оприлюднювати такі факти, щоб усі знали, хто замовляє брехню за гроші і хто її тиражує. А ще краще – не публікувати такої соціології. Тут багато залежить від засобів масової інформації. Коли я розповідаю, що у нас твориться, колегам за кордоном, вони цього не розуміють. Навіщо, питають, ці «липові» рейтинги, невже їх хтось публікує?

- Найбільша різниця між нижньою і верхньою планками спостерігається у рейтингах Володимира Литвина, Віктора Ющенка і Сергія Тігіпка. Таким раптовим «вибухом» народної любові до себе (в рази) не можуть похвалитися навіть фаворити президентської гонки…

- У результатах досліджень, які проводили авторитетні соціологічні компанії, коливань немає. Йдеться про «ліві» фірми, які завищують рейтинги «потрібних» кандидатів. Хоча, буває, що це «заслуга» і «нелівих» фірм. Наприклад, щодо Віктора Ющенка, то про його високий рейтинг чула від Юрія Рубана (очолюваний ним Національний інститут стратегічних досліджень ощасливив Президента рейтингом у 9,5 відсотка. - від автора). Стосовно Володимира Литвина, то постаралася компанія «Нью імідж маркетинг груп» («вивела» спікера у трійку лідерів президентських перегонів і назвала кандидатом, який більше за всіх має досвіду і знань для управління країною. - від автора). До речі, та сама фірма, яка на торішніх київських виборах завищувала рейтинг Миколи Катеринчука. Щодо Сергія Тігіпка, то тут явна маніпуляція. Коли публікуються результати опитування населення великих міст, то це ж не те саме, що всеукраїнське опитування.

- Саме городян стосується опитування, яке оприлюднив Всеросійський центр вивчення громадської думки. За результатами ВЦВГД, Сергій Тігіпко випередив Юлію Тимошенко, поступившись лише Віктору Януковичу

- Різниця з Юлією Тимошенко невелика – один відсоток. Але треба зважати на те, що село з опитування «випадає». А це означає, що в опитуванні не брала участі половина населення Західної України і половина Центральної. Тобто там, де в основному голосують за Юлію Тимошенко, а не за Сергія Тігіпка.

Почім соціологія – правдива і «липова»?

Вартість реального соціологічного опитування залежить від кількості респондентів, обсягу запитань в анкеті. За словами Ірини Бекешкіної, мінімальна ціна всеукраїнського соцдослідження (з вибіркою – дві тисячі) – 12 тисяч доларів. Якщо анкета велика, то дослідження може коштувати 15 тисяч доларів. «Всеукраїнське опитування з вибіркою понад 10 тисяч коштує від 30 тисяч доларів, - розповів політтехнолог Тарас Березовець.
 
 - З вибіркою 18 тисяч респондентів - близько 50 тисяч доларів. «Липова циферія» обходиться у середньому від двох до десяти тисяч доларів. Це лише за те, щоб зробити прес-релізи. Якщо ж вимагається персональна участь «соціологів» у прес-конференції, то розцінки можуть бути вищими».
 
Джерело інформації - газета "Високий Замок"
Категорія: Політика | Переглядів: 765 | Додав: info-kalush | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]